ملیت :  ایرانی   -  قرن : 15
دكتر نصرالله حكمت ، ابتدا تحصيلات خود را در علوم حوزوي تا سطح خارج فقه و اصول (در سال1358) بپايان برد.وي باقي ماندن در اين سطح را جايز ندانست و عزم خود را جزم كرد و در مقطع كارشناسي رشته فلسفه دانشگاه تهران پذيرفته شد .او مراتب علمي را به ترتيب تا دكتري در دانشگاه مذكور به تحصيل پرداخت و در سال 1373 موفق به اخذ مدرك دكتري رشته فلسفه از دانشگاه تهران شد. نامبرده هم اكنون عضو هيئت علمي و دانشيار گروه فلسفه, دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد بهشتي مي باشد. گروه : علوم انساني رشته : فلسفه تحصيلات رسمي و حرفه اي : سوابق تحصيلي دكتر نصرالله حكمت به ترتيب زير است: علوم حوزوي تا خارج فقه و اصول -سال 1358 ليسانس فلسفه-دانشگاه تهران-1364 فوق ليسانس فلسفه -دانشگاه تهران -1367 دكتراي فلسفه -دانشگاه تهران -1373 مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : نصرالله حكمت فعاليت آموزشي خود را از سال 1373 در دانشگاه شهيد بهشتي آغاز كرد كه تا كنون ادامه دارد. وي داراي رتبه علمي دانشيار ي است. فعاليتهاي آموزشي : سوابق تدريسي و آموزشي نصرالله حكمت به قرار زير است: سالهاي 52تا58 تدريس منطق و فلسفه در حوزه از سال 73 تاكنون تدريس در دانشگاه شهيد بهشتي ساير فعاليتها و برنامه هاي روزمره : علايق پژوهشي : دين،فلسفه ،فلسفه دين ،عرفان و ادبيات آرا و گرايشهاي خاص : دكتر نصرالله حكمت، عضو هيأت علمي گروه فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي، در پاسخ به اين پرسش كه آيا فلسفه اسلامي در وضعيت حاضر قابليت پاسخگويي به مسائل جديد جامعه را دارد يا خير، گفت: «فلسفه اسلا‌مي ‌در دوران ما در وضعيت انجماد قرار دارد. بايد تلا‌ش كنيم، انجماد فلسفه اسلا‌مي ‌شكسته شود.» دكتر حكمت افزود: «فلسفه قداست پيدا كرده و منجمد شده و رابطه اش با مسائل قطع شده است. فلسفه، اگر از حالت قداست خارج شود و به طرح پرسش و تأمل درباره پرسش‌ها تبديل شود، طبعاً با پرسش‌هاي امروز ما هم ارتباط برقرار مي‌كند. پس اگر ما بخواهيم اين انجمادها را بشكنيم و فلسفه را به دنياي امروزمان و مشكلا‌ت آن برگردانيم، بايد حوزه‌‌اش را از حوزه ديانت خارج كنيم و آن را به عنوان امري كه متعلق به تعقل و تفكر بشر است، در نظر بگيريم.» دكتر حكمت معتقد است كه ما نيازمند بحث مسأله‌شناسي هستيم. بايد بدانيم كه مسأله روز يعني چه؟ آيا امروز مسأله‌اي داريم كه پيشينه نداشته باشد؟» وي تصريح كرد: «فلسفه بايد از حالت بسته خارج شود و به ‌انديشيدن و تأمل آزاد درباره پرسش‌ها تبديل شود. ممكن است بگويند، آنچه ما به عنوان فلسفه اسلا‌مي ‌مي‌‌شناسيم بيش‌تر كلا‌م است، تا فلسفه. بايد بينديشيم و اهل تفكر باشيم؛ ولي، اين تفكر و انديشيدن در يك فضاي ايماني خيلي راحت‌تر تحقق پيدا مي‌كند.» دكتر حكمت تأكيد كرد: «يكي از كاستي‌هاي جدي كتاب‌هاي فلسفه اسلا‌مي ‌بي‌‌توجهي به تاريخ شكلگيري انديشه‌ها و آراي فلسفي بوده است. بيش‌تر فيلسوفان مباحث را طوري مطرح كرده‌‌اند كه گويا همواره به همين شكل بوده‌‌اند و هيچ تحولي در آن‌ها صورت نگرفته‌ است. اين دشواري و بي زماني از متون تحقيقي به متون تعليمي راه يافته و دانشجويان را از دستيابي به تصوير روشن مباحث دور مي‌سازد.» چگونگي عرضه آثار : تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلي و خارجي : بيش از 29 مورد عنوان هاي طرحهاي پژوهشي : 1ـ وجود ماهيت در حكمت متعاليه كه به صورت كتاب چاپ شده است. 2ـ متافيزيك ابن سينا،كه در دست انجام است. -------------------------------------------------------------------------------- آثار : 1 ايمان درماني ويژگي اثر : تاليف 2 تأملي در تاريخ فلسفه عقل ويژگي اثر : تاليف 3 ترجمه المصحف المفسّر ويژگي اثر : ترجمه 4 ترجمه علم اصول(1) ويژگي اثر : ترجمه 5 ترجمه علم اصول(2) ويژگي اثر : ترجمه 6 حكمت و هنر در عرفان ابن عربي ويژگي اثر : تاليف 7 زندگي و انديشه حكيم ابونصر فارابي ويژگي اثر : تاليف _زير چاپ 8 شرحي بر فصوص الحكم ويژگي اثر : ترجمه 9 متافيزيك خيال در گلشن راز شبستري ويژگي اثر : تاليف 10 مسئله چيست؟ ويژگي اثر : تاليف 11 وجود و ماهيت در حكمت متعاليه ويژگي اثر : تاليف